Barns medvirkning - å ha betydning

Vi er opptatt av å være aktivt til stede for å få tak i barnas innspill, tanker og meninger. Barn skal være delaktige og få mulighet til å påvirke egen hverdag. I rammeplan for barnehager understrekes viktigheten av at barn skal få gi uttrykk for sitt syn på og ta aktiv deltagelse i planlegging og evaluering av barnehagens virksomhet. Personalet skal tillegge deres synspunkter vekt i samsvar med deres alder og modenhet. Hos oss har for eksempel barna evaluert vår nye meny, og de store får uttale seg om egen trivsel før foreldresamtaler.  

At barn skal medvirke betyr ikke nødvendigvis at barna skal kunne gjøre det barna vil hele tiden. Barna skal oppleve respekt som individer, være delaktige i avgjørelser som må fattes på demokratisk vis, og erfareat de er en del av et større fellesskap, Det at barn har medvirkning betyr på sett og vis at det har betydning at det er til stede. Medvirkning fordrer en inkluderende og respektfull holdning til hvordan vi samhandler og kommuniserer med barna, en holdning vi mener bygger respekt barna imellom også.  

 

 

Følge, ikke fylle – slik jobber vi 
Vi deler oss ofte i mindre grupper. I smågrupper føler barn seg tryggest, leker og lærer best. Ofte er det større eller mindre prosjekt som opptar små og store, prosjekter som har startet på barns initiativ eller etter at voksne har observert hva barna er opptatt av. Det kan ha utspring i en død fugl, en levende fugl, et spor, i en ny oppdagelse eller opplevelse, en ny lek, i et filosofisk tema som liv og død, i store maskiner fordi det er vegarbeid like ved – mulighetene er mange. Denne måten å jobbe på fører til at dere foreldre ikke vil få utlevert så mange planer på forhånd; vi voksne kan ikke sitte og planlegge hva barna skal være opptatt om en måned - de er her og nå.  Derfor må vi observere, så legge planer, og antakelig improvisere litt underveis likevel. Denne måten å arbeide på krever lydhørhet og fleksibilitet av de ansatte.  
Vi kaller det “å følge, ikke fylle”.Dette er grunnen til at vi sender ut månedsbrev i etterkant av hver måned, der vi skriver litt om hva vi har gjort og hvilke prosesser vi har hatt.  

“Barns rett til medvirkning – Ingenting om meg, uten meg”. Pilotprosjekt 2022-2024 
Trulserudenga barnehage er med som pilotbarnehage i et prosjekt som har til hensikt å bevisstgjøre ansatte i barnehage og skole på barns medvirkning, og skape refleksjon og gode arbeidsmetoder for å fremme barns rett til å medvirke og rett til å få informasjon om saker som angår det. Her er hensikten å på sikt avdekke flere overgrep. De skal oppleve at det de har på hjertet, deres synspunkter og deres meninger er av betydning og blir tatt på alvor – selv om alle barnets ønsker ikke alltid kan eller skal tas i hensyn. 
 
For mer informasjon om Barns Medvirkning og vårt arbeid, se pedagogisk forankring.