Innenfor satsningsområdet “Magisk og Levende miljø” arbeider vi målrettet i samarbeid med STYD kommunikasjon for å tilby barna psykisk helsefremmende lekemiljø. I det legges det at det fysiske miljøet rundt barna er skapt med forankring i FN’s Barnekonvensjon, Barns rettigheter;
Barn har rett til å leke.
Barn har rett til å hvile.
Barn har rett til å bli hørt og bli tatt hensyn til.
Materialvalg og sammensetning er essensielt. Lekemiljøene som tilbys må bestå av forskjellige materialer som barna kan bygge leken sin med, og ha utspring i barnas behov og interesser. Vi ansatte må tolke hva barna kan ha behov for. Materialene er gjerne ukodede og fleksible, i kombinasjon med noe definert og autentisk, og gir barna mulighet til å tenke selv. Denne måten å bygge lekemiljøer på støtter opp under det FN uttaler at er nyttige kompetanser for en kompleks fremtid; kreativitet, innovasjon, problemløsning, nyskaping, samhandling, samarbeid, demokratisk dannelse og kritisk tenkning. Lek for livet.
Sammenhenger
Gjennom arbeidet med Magisk og levende miljø kommer også de andre satsningsområdene til syne gjennom at barna på forskjellig vis formidler til oss hva de trenger, slik at vi kan bygge meningsfulle miljøer for dem. I samspill med hverandre og meningsfulle og spennende lekemiljøer erfarer de Lek for Livet. Lekemiljøene barna tilbys skal fremme inkludering, og kan slik fremme barns psykiske helse og livsmestring gjennom lekeerfaringer og materialmøter.
Kilder:
Fremtidens kompetanser | Nordisk samarbeid (norden.org)
Line Melvold. (2019). “Barn er budbringere”. KF Oslo.