Natur og Uteliv

Natur og friluft; Ut på tur - aldri sur

Vi er en barnehage som elsker å være ute og ta i bruk det fantastiske uteområdet vårt og nærmiljøet ellers.

Vi har som en leveregel at alle skal ut i løpet av dagen. De store oppe har stor medvirkning i når dette er, de bestemmer i stor grad dettte selv. Nede er det mye de voksne som bestemmer utetid, men barna får jo ønske her også. Det skjer innimellom at vi ikke får til dette av ulike grunner, men det er unntaket.

Vi har vår egen plass i skogen i nærheten av barnehagen, MagiSkogen. Dette er et eget sted vi har med lavo og utedo i Gran Tre skogen. Alle gruppene har hver sin turdag til denne plassen.

I tillegg legger vi opp uka slik at det er mulig å være på tur to dager til. Dette vil være en tur for de som har lyst til å dra på tur, og turen vil gå på tvers av gruppene oppe. Det vil være ca. 12 barn og to voksne som har mulighet til en slik "på sparke" tur. Her er nødvendigvis ikke spøkelseshuset endestasjon, det kan likesågodt være biblioteket, skøytebanen eller butikken.

Vi ønsker skape rom for mye utelek. Derfor har vi også en fast vakt som er ute fra klokka 08.00-08.30 på morgenen. Dette åpner for at barna kan gå ut med en gang de kommer i barnehagen. Vi ønsker at unga skal kunne velge selv når de vil ut, så på storbarn er regelen at de skal ut en gang om dagen, men barna kan selv velge når de vil ut. Uteliv er gøy og viktig.